söndag 15 juli 2012

Ett crème fraîche lock blir en hösttavla


Oj, vad jag har sett fram emot denna dagen då jag återigen får ta över stafettpinnen på Pysselstafetten. Det var ett halvår sedan jag sist var med i stafetten. Då var det vår och påskpyssel. Denna omgången är det Höstmys tema. Igår visade Pyssligheter hur du kan sy en tubhalsduk. Denna omgången av Pysselstafetten har jag med två bidrag det ena som jag kommer att visa vecka 43. Den här tavlan kom till av en slump. Slumpen var en dag då jag stod och lagade middag och använde Cream frech. Jag återvinner alltid förpackningar. När jag tog av locket och skulle slänga ner den i återvinningspåsen slog det mig. Varför skall jag slänga detta locket helt rent och helt, kanske det går att gör något av locket????

Så kom tavel idéen fram. Sen gick det några dagar innan jag kom på hur jag skulle göra en hösttavla som skulle bli ett bidrag till Pysselstafetten.


Jag bestämde mig för att försöka brodera på ett jeanstyg. Först måttade jag med locket två lagom stor cirkel. Den ena klistrade jag fast på ovansidan av locket. Jag använde limpistolen.


Den andra jeans cirkeln ritade jag upp motivet på jeanstygets baksida som är ljusare. Jag använde blyertspenna  Jag hittade på ett eget motiv.


Jag letade upp höstfärger i Moulinégarn och började att brodera med diverse stygn. Jag är dålig på stygnens namn. Det fungerade otroligt bra att sy på jeanstyget. Jag tror det beror på att jeans är ett stadigt tyg.


Innan jag klistrade fast det broderade jeanstyget, limmade jag fast lite bomull på det fastlimmade jeanstyget. För att tavlan skulle få en 3D känsla. Därefter lade jag lim på kanterna runt om på jeanstyget .


Så blev motivet när det var klart. Min signatur fick jag också klämt in i ena sidan. Nu var det bara att trycka på motivet och se till så att bomullen hamnade under den broderade delen.


Jag kände att kanterna borde täckas för att det inte skulle synas att tavlan var ett plastlock. Så jag klippte tygremsor som var 1 ½ centimeter breda. Jag klippte med en taggsax för att tyget inte skulle tråda sig. Det blev två remsor 8 centimeter långa.


Jag avslutade med en ljusgul kant av sidenband som jag har på rulle. Nu så här efteråt tycker jag att det hade vart snyggare att bara använda det orange tyget. Vad tycker du? Om du vill kan du klistra fast en upphängningskrok på baksidan av locket eller göra som mig använda häftmassa.

Jag tackar för mig denna gången och på återseende vecka 43 då jag skall bjuda på ett sy projekt. Imorgon är det Mensnallamamma som tar över stafettpinnen. Glöm inte att läsa Pysselstafettens bloggschema

3 kommentarer:

  1. Så läckert! Och så pilligt :)

    //Henrietta

    SvaraRadera
  2. Påhittigt, "brodyrande", bedårande!

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé :-) Jag tänker ofta att jag vill komma igång och brodera igen, men jag tar aldrig tag i det.

    SvaraRadera